Monday, February 20, 2012

Haft en underbar helg i Charleston, South Carolina. Martina och Denise hämtade upp mig kl 12 på torsdags kvällen. Försökte sova någon timme innan men jobbade väldigt sent så blev inte mycket. Åt en riktigt mysig middag med hela familjen på torsdags kvällen och de frågade vart jag skulle osv. Länge sen jag åt med hela familjen så var trevligt.

Vart en väldigt lång resa ner, med stopp blev det 12 timmar. Både Denise och Martina hinka red bull och kaffe så kändes så vi stannade på nästan varje avfart. Det var dock väldigt trevligt i bilen och det var kul att se North Carolina som vi åkte igenom. Vi kom fram på förmiddagen till Charleston och första stopp blev Lcc som vi skulle sova hos. Riktigt trevlig, hon hade gjort i ordning ett rum för oss att sova i där även två andra tjejer sov. Huset var så stor och fint, som en dröm. Kan inte ens tänka mig hur det skulle vara att verkligen bo där. Det var runt 10-13 tjejer som sov i hennes hus för att ta denna kurs om Charleston som ett lågland.

När vi kom dit så satt hon med en au pair som var i rematch, denna tjej skulle egentligen tagit kursen men fick lov att hoppa av i sista stund. Jag blev erbjuden hennes plats och kände att det kunde vara ett bra tilfälle att få ihop 3 credits. Pratade med mina värdföräldrar om att avboka den kursen jag bokat i Maryland sen innan och det gick bra.

När vi lämnat väskorna och fräschat på oss lite tog vi en sväng till stranden som låg 10 minuter från hennes hus. Det var så himla fint, en riktig lyckokänsla när vi gick ner emot vattnet. Vi stannade där ett tag och kände på vattnet och plocka snäckor. Vi gick från stranden till en restaurang som Lccn tipsade oss om och åt lunch. Riktigt mumsigt, vi kunde sitta ute för det var så varmt.

Kursen började vid 16.00 och slutade vid 21.00. Vi satt i ett klass rum och alla hade en presentation om deras hemland och sen fick vi höra lite om Charlestons historia. Väldigt intressant och kul att höra om eftersom jag inte visste någonting alls sedan innan. Till middag hade läraren beställt dit pizza så vi fick lite paus. Var lite svårt att hålla sig koncentrerad eftersom vi suttit i bilen hela dagen och inte sovit något.

På fredags kvällen hade vi tänkt gå ut men vi var alldeles för trötta. I stället tog vi en sväng till Starbucks och efter så åkte vi till stranden en stund igen med de två andra tjejerna som sov i samma rum som oss. Mysig kväll, alldeles bläck-svart ute och stjärnklart.

Upp tidigt på lördagen för att åka down town för att möta upp våran grupp och få en guidad tur. Fick se en massa byggnader, kyrkor, gator, fick höra så mycket historia och så hade vi lite grupparbeten. Väldigt kul och det var verkligen en perfekt dag för att vara ute, soligt, blå himel och minst 20 plus. Vi gick till en restaurang som låg vid vattnet för att äta lunch, testade en speciell krabb-soppa och friterade räkor. Hur gott som helst, älskar verkligen fisk.

Vi slutade vid 16 den dagen och då åkte vi tillbaka till huset och gjorde oss i ordning för kvällen. Innan utgång så var det middag med alla au pairer som bodde där plus en del ifrån hennes au apir grupp. Vi blev bjudna på spagetti och köttfärsås, muums.

Vi mötte upp några tjejer på en pub som heter Wet Willy där vi stannade ett tag innan vi gick till nästa ställe. Fick först inte komma in på puben men de var snälla och gjorde feta kors på mina händer. Tog skapligt lång tid att försöka tvätta bort det innan vi fick till det andra stället där det också var 21 år. Vi hade tur för tjejerna vi var med kände vakterna så jag fick komma in.

Först kom man in i en pub där vi satt ett tag sedan kunde man gå upp en trappa och komma till en våning där de spelade live-musik och sen var det även dj och dansgolv i ett annat rum. Hur stort som helst, gillade verkligen stället. Ölen var mycket billigare än i Dc så good for me. Kände att livet var komplett ett tag när jag för engångs skull kunde köpa mina egna öl och njuta av trevligt umgänge och bra musik. Vi åkte hem runt 2 tiden och gick raka vägen i säng, blev bara 3 timmars sömn innan det var dags att gå upp och göra sig i ordning. Lccn var så himla snäll och bjöd på frukost båda dagarna, verkligen tacksam.

På söndagen var det regn men vi var ändå glada över det fina vädret vi haft dagen innan. Vi fick lite guidad tur men vi avbröt den pga av regnet och hade de sista grupparbetet på en restaurang. Skulle egentligen ha slutat vid 16 på eftermiddagn men fick sluta 3 timmar tidigare. Vi fick runt lite på en lokal marknad, några gift shops och åt en riktigt god lunch, jag testade catfish, innan vi började den långa färden hemåt igen.

Hade otur med vädret på vägen hem, från riktigt varmt väder till minus och snöstorm.. Var rädd ett tag att vi skulle köra av vägen men det fick bra tillslut. Fick sms av min värdmamma i bilen att jag måste börja kl 7 eftersom hon skulle på möte. Vi kom hem vid 4 på morgonen så blev runt 3 timmars sömn innan jag gick upp och jobba.

Hade däremot tur eftersom vi ändrade om i schemat så värdpappan kom hem vid 10 så fick vara ledig några timmar på dagen. Jobbade bara lite nu på kvällen mellan 17-19 gjorde lite middag och städade upp lite.

Höll mig vaken på dagen för att inte strula mera med sömnen. Legat inne hela dagen, sett på tv och skypat. Nu ska jag verkligen försöka sova och ta igen lite missade sovtimmar.

No comments: