Thursday, December 15, 2011

Stått i köket hela dagen, är riktigt slut nu vill jag lova. Var dödstrött i morse blev bara fem timmars sömn inatt men hade ingen större lust att sova bort hela dagen. Efter att jag jobbat min timme på morgonen hämtade jag de svenska tidiningarna min mamma skickat till mig med julgodis-recpet. Har i veckan vart och handlat igredienser och bestämt vad jag ska baka så det var bara att sätta igång.

Kände mig lite ute på hal is när jag skulle göra knäck. Allt gick fin fint i början och det luktade ljuvligt i köket när jag kokade knäcken men vände mig bort en minut och knäcken blev bränd. Försökte hälla knäcken i formar men den hann stelna så allt åkte raka vägen ner i sopkorgen. Var inte speciellt kul att försöka diska kastrullen men lyckades tillslut. Gav inte upp för det, försökte mig på lite chokladfudge. Receptet kändes så trist så hade i lite rivet apelsinskal och jucie från apelsinen. Detta formades senare till bollar och rullades i florsocker. Mycket gott men det är nog inget för barnen, smaken är lite bitter på grund av den mörka chokladen.

Som jag tidigare sagt är jag ingen bra receptläsare utan improviserar helst så smälte mörk och ljuschoklad samt något nougatliknande. I detta hade jag i en påse med nötter,russin, torkad frukt, m&m och marsmallows. Fyllde små söta formar med smeten och lät det stelna, blev väl en variant av Rocky Road, väldigt lyckat!

Körde igång en ny knäcksats men denna gång hittade jag ingen vanlig sirap så blev chokladsirap och knäcken blev mycket bättre men inte alls som den skulle. Hämtade barnen på skolan på eftermiddagen och sedan var jag hur peppad som helst på att baka pepparkakor. Fick pepparkaksdeg och formar i veckan på posten i från sverige och hade hittat ett bra recpet på kristyr. Innan jag åkte fick jag lite baktillbehör ifrån mamma, bland annat grön karamellfärg så det använde jag för att färga kristyren. Hällde upp m&m och choklad i skålar så barnen kunde dekorera kakorna när de var klara. Hade riktigt kul kände min som ett litet barn. Älskar verkligen att kladda och baka! Om man kollar på bilderna så ser man knappast någon skillnad på mina och barnens kakor. De verkade som att de hade lika kul som mig iallafall och kakorna smakade faktiskt riktigt gott också vi provade till efterrätt.

Till middag lyckades jag göra någon form att köttfärssås med majs i och till detta gjorde jag äggnudlar, man tager vad man haver. Älskar att laga mat, särskillt när det blir gott. Inte så kul att alltid göra kycklingnuggets och ostmakaroner som mamma vill varje vecka. När barnen fråga vad det var så sa jag att det var freestyle a la Hanna. Tjejen tyckte att det var riktigt gott och fråga snällt om hon inte kunde få lite mera freestyle, söt tjej!

Riktigt bra dag, känner att jag var riktigt kreativ. Lyckats göra ansökningen till skolan idag så nu kan jag åka dit och göra engelskatestet. Ska bara motivera mig själv tillräckligt mycket för att orka åka dit igen. Börjar inte förens kl 15 i morgonen så borde väl ta tillfället att åka. Måste försöka åka till banken i morgon för de vill ha mitt social security number som kom på posten för någon vecka sen. Ska även föra över pengar från mitt svenska kort så jag kan beställa hotell och grejer för nyår.

Börjat packa till New York idag dit jag ska åka på lördag med Martina, känns rätt overkligen men hur kul som helst. Eftersom vi bara sover där en natt vill man ju hinna med så mycket som möjligt, tur att man har en ordningssam vän som gjort en plan på vart vi ska gå.









Som sagt, försökt se skillnad på vem som bakat.

Freestylen, mums

No comments: