Wednesday, October 12, 2011

Efter jag jobbat min timme på morgonen (8-9) så gick jag och sov igen. Sov dåligt i natt och var så trött och seg. Vaknade igen vid 11 och insåg att det var en regning. grå dag. Så har haft en liten mini-spa dag, målat naglarna, filat fötterna och sånt!

Hämtade barnen på skolan vid 14.20 och när vi var hemma igen gjorde jag blåbärspaj till barnen som mellanmål. Stööörtgod! Blåbären kom från barnens mormor och dem var väldigt stora och mumsiga. Det var så kul att baka att jag ville göra något mer. Så det  blev chokladkakor! Trodde det skulle vara mycket svårare att göre dem. Sååå goda! Bättre än köpta kakor kan jag lova, så det bjöd jag på till efterrätt idag. Mellan allt bakande så hjälpte jag banrnen med läxor, stoppade dem från att slå ihjäl sig själva och varandra och förberedde middagen. Det funkade perfekt, blir så uttråkad av att bara strosa runt i huset så perfekt med bakning. Fick även hjälp av barnen att baka och då blir det ännu roligare.

Ibland när jag inte hur något att göra kan jag börja med så stora projekt.. De senaste dagarna har jag rensat kylskåpet, skafferiet, frysen på gamal mat, skrubbat rent alla stolar, ytor och bord osv. Hade ingen lust med något sånt idag tar sådan tid! Älskar att göra rent och städa men jag ser aldrig att det är nog.

Slutade vid 8 och då åkte jag direkt iväg för att hämta upp Josefin. Vi hade tänkt se Lejon kungen men vi hann inte. Vi tänkte bara äta något snabbt innan med tog så lång tid för oss att få maten så vi bestämde oss för att gå en annan dag. Alltid lika jobbigt att gå på resturang för du måste själv räkna ut 15 % av priset och ge i dricks för det är inte inräknat i priset.. Jag är sämst på matte så det är alltid så krångligt säkrskillt om vi är 4 pers som äter och vi får allt på samma nota. Om du handlar något på en affär så måste du också betala mer än vad det står på prislappen allt är inte inräknat. Så man kan aldrig vara helt säker på hur mycket man ska betala.

Andra saker som skiljer sig från Sverige är att på reklamer på tv så kritiserar de andra märken. Typ köp inte fanta köp våran Zingo den är mycket bättre eller något liknande tror inte jag sett det på reklam in Sweden. Svårt att förklara. Om dem har en reklam om en medicin måste dem säga alla biverkningar. Vilket jag tycker är väldigt bra men första gången  fatta jag ingenting dem räkna upp alla biverknar (vilket var många) och då tänkte jag varför i hela friden skulle man vilja ha den medicinen. Sen insåg jag att alla reklamer var så, samma om du läser om medicin i en tidning.

De flesta har stora bilar, som en van och ofta har folk ganska många klistermärken på bakluckan. Som på ena bilen vi har står det namnet på barnens skola. Vattnet smakar klor och är inte speciellt gott, bäst på flaska men jag tror jag börjar vänja mig. Kaffet är ännu värre jag skulle inte ens kalla det kaffe. Smink, skor och kläder är billigare. Folk är överdrivet trevliga hela tiden, ursäkta och tack säger man väldigt många gånger på en dag till alla människor. Restaurang-servicen är mycket bra, man blir ofta bordsplacerad och får en meny och kan sitta ner i lugn och ro. Tar din cola slut tar dem glaset och fyller gratis på en ny och dem är jobbigt trevliga. Varje gång jag går in på en restaurang säger jag kanske tack 6 ggr sen går dem och du kan pusta ut! Det är det intrycket som jag fått av Virginia hitills.

Börjar 8 i mogon så dags att sova nu och hoppas jag sover bättre inatt.
Tror jag drömde min första dröm på bara engelska i natt.




 Läxläsning


 Efterrätt på restaurangen Uno som jag och Josefin var på idag




xoxo
Gossip Hanna

No comments: